Sydafrika, dag sju

9 januari
Även denna dagen hade vi två utflykter på schemat (skriver schema i varje inlägg om Sydafrika, well well). Dagen började med en tripp till Moholoholo, ett rehabiliteringscenter för djur. Där fanns det ganska många djur som hade blivit skadade eller inte kunde klara sig själva i det fria. Det fanns tex en fågel med bara en vinge och ett syskonpar med lejon som hade levt i fångenskap hela sina liv. De djuren som bara var där tillfälligt fick man inte träffa för de fick inte bli vana vid människor.
Det var mysigt där. Många djur på nära håll. Emma och jag rörde ett lejon på tassen. Coolt.

En jättesöt noshörningsbebis vars mamma hade dött.

Andra utflykten var en till Sundowner. Vi missade vår första sundowner eftersom vi kom senare än planerat första dagen. Så de i receptionen fixade så att vi fick åka på den ändå. Som jag skrev på dag tre åkte man på sundownern till ett berg där man fick kliva ut jeeparna och gå lite fritt på berget.
Till skillnad från första gången hade vi fint väder utan moln så solnedgången var väldigt fin.

Kvällspromenad

I don't want to go back alone

Hallå där. Tänkte gå och lägga mig, men först ska jag kolla på den här kortfilmen för fjärde gången idag. Den är så fin!
På datorn kan man välja till engelsk text, men inte från telefoner (i alla fall inte iPhone). Klicka bara på "cc".

Sydafrika, dag sex

8 januari
This day, what a day! Vår dag började med en Morning drive, klockan sex till tolv. Det var bara vi och danskarna (och guiden såklart), och det började rätt bra. Fint väder och vi fick se lite djur. Bland annat en elefant som gick bakom jeepen.

Men sedan blev det kaos på savannen. Efter cirka tre timmar tog vi en liten paus och då fick vår guide höra av någon att en av de gamla vägarna var trimmad, så vi började åka på en av grusvägarna. Och den var inte trimmad kan jag säga, vi körde i högt gräs och vägen var jätteskumpig. Efter att vi åkt på vägen ett tag kom vi till en uttorkad å. Jag har gjort en fin illustration så att ni ska förstå:

Vår guide tyckte att det var en bra idé att köra ner i helvetesgapet och trodde att vi skulle kunna komma upp igen. Hehehehe, det gick verkligen inte bra. Jeepen fastnade, och efter många försök att få loss bilen ringde han en annan guide som kom och hjälpte oss. Vi var fast där i minst en timme. Solen stod som högst och det var verkligen jättevarmt där i väntan på att vi kunde åka iväg. Det som var läskigt var dock att vi var fast där mitt ute i ingenstans, utan vapen eller något. OM det skulle kommit ett djur skulle vi inte haft någon chans att komma iväg. Så ja, ångesten var på topp i alla fall.

När vi kommit loss åkte vi tillbaka till lägret (där vi bodde), fräschade till oss lite och sedan åkte vi iväg igen. Vi skulle hälsa på ett "barnhem". I Sydafrika får det inte finnas barnhem enligt lag, för de vill att barnen ska vara med sina familjer och ha ett hem. Så det var några frivilliga som drev en slags "fritidsgård" där de kunde få hjälp med skolan, laga mat och leka om de hade föräldrar som inte kunde ta hand om dem. Det var väldigt sorgligt att hälsa på. Han som drev stället sa att de flesta barnen inte ser att de har någon framtid.
Jag tog inga bilder på barnhemmet, för kände inte att jag ville ta fram kameran och fota dem. "Här kommer jag rik och vit och fotar er utsatta människor." Kändes inte rätt för mig.
Emma tog dock fina bilder som ni kan kolla in.

Let's do this!

Som ni, antagligen, ser så har jag gjort som Emma och skaffat annonser på min blogg. Jag tänkte att jag behöver lite mer pengar i plånboken än vad jag har nu.
Det finns tre annonser längst upp och tre längst ner på bloggen. Jag skulle verkligen uppskatta om ni ville klicka på dem då och då (max en gång per dag). Om ni också skaffar er annonser kan ni skriva det till mig så hjälper jag er att klicka! (Emma, Emmy och Lina, jag klickar på era varje dag!)

Sydafrika, dag fem

7 januari
Efter frukost blev Emma, danskarna och jag hämtade av en guide som kom från ett företag som skjutsar turister till olika sevärdigheter runt omkring Johannesburg.
Vårt första stopp var vid Blyde River Canyon. Det är världens tredje största canyon (finns det ett svenskt ord?) och världens största canyon med grönska. Vi åkte på sjön i canyonen med en slags flotte och hade en väldigt rolig guide som berättade fakta om stället. (Det roligaste var när han berättade om "damm-väggen", som ju på engelska blir "the dam wall". Vilket låter som "the damn wall". Hehe, det skrattade vi åt länge och danskarna skrattade åt oss för att vi tyckte det var kul.) När vi åkt runt ett varv tog vår guide/chaufför oss upp till ett utkiksställe så att vi fick se canyonen från ovan.
Det var så fint där! Jag älskar fina landskap så uppskattade verkligen denna turen.

Efter att vi varit vid Blyde River Canyon åkte vi vidare till en annan sevärdighet. Nu kommer jag inte ihåg vad det hette pga sämst med namn (skrev upp Blyde River). Det var i alla fall en del av en av floderna som canyonen bestod av. Det fanns små vattenfall och det var fint även där. Jag kommer ihåg att det var väldigt varmt denna dagen.

Lördagsmys

Mmm. Äter tårta till frukost och kollar på veckans Top Model Sverige som jag missade.
Ikväll är det hejdå-middag på Hard Rock Cafe för Embla och Alexander. De flyttar till Nya Zeeland om mindre än två veckor. Amazing! Min lilla plan är att hälsa på dem efter jul. Vi får väl se.

I natt är det vi tre

22 februari

Idag fyller min bror år så idag har jag städat, tvättat, skalat potatis, duschat och "gjort en sallad" (fick panik så pappa hjälpte mig. Så jävla tråkigt att laga mat, seriöst). Nu har gästerna kommit och jag sitter på mitt rum...
((((:

This

Suck

När man inte har sparat i Sims och spelet kraschar.
I love you to computer.

Sydafrika, dag fyra

6 januari
Emma och jag beställde vår resa genom Tembo Safari, ett danskt företag som anordnar safariresor i vissa afrikanska länder. På vår resa var det ett dansk par som också hade köpt resan via Tembo, vilket betydde att vi nästan alltid var med dem på våra olika utflykter, eftersom att de hade (i princip) samma schema som vi. Annars var det olika personer vi var med på våra safari trips.

På vår fjärde dag skulle vi börja dagen med en Bushwalk. Det betydde att vi och danskarna åkte med två beväpnade guider till ett speciellt område i parken. Där parkerade vi bilen och började vandra in i allt långt gräs. Vi gick i ungefär tre timmar om jag inte minns fel och det var väldigt intressant. Vi såg inte många stora djur eftersom de märker om det kommer människor och håller sig undan. Dock såg vi många spännande insekter och kollade efter spår efter de stora djuren. Spindeln med världens mest hållbara nät såg vi, och den var stor! Vi fick känna på nätet och det var indeed mycket starkt. En av de coolaste händelserna var när vi såg två noshörningar. De hade inte märkt av oss eftersom de sov. Men när mamma noshörning märkte oss sprang hon och hennes unge iväg. Det var läskigt, men ändå väldigt ballt att vara ca tio meter från så stora djur, utan en bil som skydd.

Dessa små bollar fanns vid vattenhål och i dem bodde små gula fåglar. Vi såg rätt många av dem under vår resa. Fina hus tycker jag!

Efter att ha ätit frukost, tvättat av våra ben (man blev SÅ smutsig efter bushwalken!) och ätit lunch åkte vi på en Afternoon drive. Den varade i fyra timmar och ingick egentligen inte i vårt schema denna dag, men vi köpte till den. Vi tänkte att när vi ändå var på en safariresa kunde vi lika gärna fylla upp dagarna med något att göra istället för att ligga i tältet och kolla på Supernatural. Det var bara Emma, guiden och jag i bilen denna gången. Det hade börjat bli väldigt varmt på dagen så många av djuren låg och sov i skuggan, men vi såg ändå några djur. Bland annat en rolig och fin elefant som var nära vägen.

Vad ni missar...

... om ni inte kollar på Supernatural. Jag orkar inte. Avsnitt 2:15. Så jävla roligt.

Dean, what do you think you're doing?

Hej alla läsare. Nu ska jag se ett av mina favorit Supernatural-avsnitt och sedan tänkte jag sova. Hejdå.

Jag just nu / Godnatt

Sydafrika, dag tre

5 januari
Vi hade inget planerat på morgonen/förmiddagen. Frukosten stängde nio så vi vaknade halv nio och detta var det senaste vi sov till på hela resan. Det var ingen sovsemester inte!
Vi åt frukost, åt lunch och tog det lugnt tills dagens utflykt skulle börja. Klockan fyra åkte vi på en "Sundowner". Det gick ut på att vi skulle åka med jeeparna till ett berg och skulle kolla på solnedgången. Vid berget fick vi gå ut ur jeeparna (det är strikt förbjudet att lämna sina fordon när man är i parken) och följa med våra, beväpnade, guider upp på berget. De första dagarna var dock rätt mulna så vi såg inte solen gå ner denna dagen. Men det var fin utsikt från berget och vi såg några djur från och till berget.
Det var på berget vi tog bilderna till Emmas header.

Från min twitter

Tydligen hade pappa sagt till Ella att det var hennes gröt. Eh, nej!?

Sydafrika, dag ett & två

3 januari
Vi kom fram till Sydafrika den tredje januari och kom fram till Krüger Parken på eftermiddagen så vi hann inte åka iväg på något safari. Det vi gjorde när vi kom fram var väl att packa upp och utforska stället vi bodde på, jag kommer inte riktigt ihåg.

4 januari
Denna dagen stod "Full day safari" på schemat. Det betydde att vi åkte från boendet klockan sex (I know! Det var ändå standard att vi åkte iväg så tidigt) och kom hem klockan fyra. Alltså tio timmar (inklusive pauser) safari i parken. Man åkte i jeepar och varje jeep hade en guide och plats för tio personer (bilder på jeeparna kommer en annan dag). Parken är ungefär lika stor som Jylland i Danmark så man var bara i en liten del av inhägnaden. Det fanns asfaltsvägar som var "main"vägarna och x antal små grusvägar där man kom närmare naturen.
Vi såg mest djur den här dagen. Fyra av fem djur från The big five (som är elefant, noshörning, buffel, leopard & lejon) hann vi se. Leoparderna är svåra att få syn på eftersom att de är så skygga, och vi såg ändå två stycken denna dag!
Jag lägger inte upp bilder på alla djuren vi såg, för då skulle inläggen bli flera sidor långa.

En noshörning

Hej. Jag har börjat kolla igenom mina bilder från Sydafrika (bara en månad senare, hehe) och tänkte lägga upp ett inlägg om första Safaridagen här på bloggen idag. Dock är det drygt tolv timmar kvar av dagen, så har lite tid på mig.
Här är en bild som bevis på att jag faktiskt sitter med bilderna nu:

Mastermind

Köpte detta spel igår. Älskade det som barn. Jättekul!

Varm choklad

Äter frukost och fotar mina vackra skapelser. Standard.

The Sims 3, Semesterparadis

Det Sims som kommer att komma ut efter "Universitetsliv" kommer att vara "Semesterparadis". Man kommer att kunna åka båt, driva hotell, dyka efter skatter och den nya övernaturliga simmen kommer att vara sjöjungfru! Mitt lilla nördiga Sims-hjärta längtar verkligen efter detta spel som kommer ut i sommar.
Ni kan läsa mer om spelet här.

Lilla My

Har inte direkt något att blogga om så lägger upp en bild på min "nya" tatuering som jag inte visat här.
När jag och Emma var i Stockholm i November för att se Swedish House Mafia passade vi även på att gadda oss lite käckt. Vi var på en mysig liten studio som heter Skäggiga Damen, som beskriver sig som ett "feministiskt kooperativ", och blev tatuerade av en duktig och trevlig tjej.

Tatueringen är på insidan av benet, där längst ner. Ankeln?

Time for pizza

Wreck-It Ralph

Hej. Idag har jag och min syster varit och kollat på Röjar Ralf. På svenska och i 3D, men den var jättebra ändå! (Gillar egentligen inte 3D.)
Jag tycker verkligen att ni borde kolla in den filmen. Och jag lägger inte upp någon trailer, för om ni inte redan har sett den trailern bor ni nog under en sten.

Det bästa med Disney är att när allt är dåligt och mörkt i filmen är det bara att tänka "Äh, det är en Disney-film, det kommer vara ett lyckligt slut". Hehe...

The dark side

Kollade igenom mina favoriter på Youtube för en speciell video (som jag inte hittade), och så hittade jag denna. Så söt! Känner lite att mina framtida barn kommer vara så här.

Death Note

Idag fick jag hem en box med alla Death Note-mangaböcker. Japp.

Bilder från Sydafrika

Jag har ju inte direkt lagt upp några bilder från Sydafrika (förutom på vårt tält), men har inte orkat redigera några bilder. Så för att fräscha upp era minnen med det faktum att jag faktiskt var i Sydafrika i nästan två veckor tänkte jag lägga upp lite fina iPhone-bilder från resan.

Första dagen råkade vi sno en penna från receptionen. Men don't worry, vi lämnade tillbaka den sista dagen! (Råkade dock få med oss adaptrarna vi lånade, men shhh...)

Tyckte det var jättekul att det såg ut som AQUA PUKE istället för PURE. Vätskebrist?

Emma med en fin staty i restaurangen.

Vi åkte med jeepar när vi var i parken. Ibland kom man riktigt nära. Lite läskigt ibland, men oftast väldigt häftigt!

I Blyde River Canyon. Ser väldigt mulet ut på bilden, men det var det inte.

Här kan man vara (historien om när vi fastnade i savannen kommer upp på bloggen snart.)

Att en restaurang vi åt på hette Kuka var ju otroligt roligt. Goda hamburgare dock.

Denna "pinne" bodde i mitt öga i ett dygn. Det gjorde ont. The typical tur.

Klart jag brände mig i solen!

Emmas nya vän på ett rehabiliteringscenter för schimpanser.

Den kända maruladrinken. Smakade kola och sprit.

Vi fick chips från en snäll person som vi åkt på safari med en dag. Normal smak...

Vi var på flygplatsen i Sydafrika i sju timmar väntandes på vårt plan. Tur att vi hade Supernatural!

Fin skylt på flygplatsen.

Detta var det sista vi såg av Sydafrika. Fint!

Emma, aka klant nummer ett, tappade sin riskaka med syltsidan neråt. Den fastnade fint på flygplansväggen.

The typical Emma/baby elephant

The Host

"Oj, hon uppdaterar! Jaha... En film till..."
Nej, men seriöst. Jag och Emma smsade lite om Supernatural och då kom jag att tänka på att en av skådespelarna i serien ska vara med i filmen The Host. The Host (Genom dina ögon) är en bok skriven av Stephenie Meyer (ni vet, Twilight) som kom ut 2008. Embla läste den på engelska när det kom och jag väntade tills översättningen kom. Den var lite seg i början måste jag erkänna, men sedan blev jag fast! Riktigt bra bok då hela den där framtidsvärlden beskrivs så att det nästan känns som att man är där.
Boken ska alltså bli film och kommer att ha biopremiär den 27/29 mars (29 i USA, men på Sf.se står ddet 27. Dock är 27 en onsdag och filmer brukar ha premiär på fredagar...). Hoppas nu bara att den gör boken rättvisa. Men nu var det ju ändå cirka fyra år sedan jag läste boken, så kommer nog gilla filmen.
(Tummen upp för att de spelar Imagine Dragons i trailern!)

Pitch Perfect

Jag såg att Pitch Perfect har svensk premiär på fredag och ville då bara passa på att tipsa om filmen. Emma och jag såg den på flygplanet från Sydafrika då det fanns ganska många nya filmer att välja bland.
Egentligen är den väl som en vanlig film (gällande handling osv), förutom att de sjunger ibland. Så om man gillar musik och romantiska komidier borde man verkligen se den här filmen!

Det finns i alla fall fina gifs för livet